Tervezés

Minden egyes projektet úgy kezdünk el, hogy eltervezzük, hogy mit hogyan, miből, stb. és összeállítjuk a tervet, tervrajzokat, sablonokat. Csak ezek után állhatunk neki dolgozni! 

Nem kell elkapkodni! Szánj rá néhány napot, mert nagy problémákat kerülhetsz ki, amennyiben már a tervezés folyamán szembesülsz pár ötlet hibájával, lehetséges akadályokkal és azok áthidalására kidolgozhatsz további terveket. A tervezés ugyanolyn fontos, mint amga a munkafolyamat! Azaz mit is beszélek? Senki ne merje azt hinni, hogy ez nem munka! Igen is az! Mérnökök, tervezők ebből élnek, hogy tervrajzokat készítenek, amik segítségével mások dolgozni tudnak.

Most megmutatjuk neked, hogyan is fuss neki a tervezésnek!


Lépések

Először szedjük csak össze, hogy mi is kell ahhoz, hogy eljuss odáig, hogy a projektedhez kész tervekkel rendelkezzél.

  1. A projekt célja, témája
  2. Időcsapda: Mikorra kell elkészülnöm és mennyi időm lesz rá eközben?
  3. Mik az elvárások a projekt végeredményével kapcsolatban?
  4. Mik a lehetőségeim a műhelyemben?
  5. Információgyűjtés
  6. Terv összeállítása

A projekt célja, témája

​Az összes Johnny Depp
film egy jelmezen

Legelső lépés mindenekelőtt, hogy kitaláljuk, mit szeretnénk megalkotni. Egyszerűnek tűnhet, pedig sokszor nem az! Sokan vannak vele úgy, hogy nem találnak magukhoz passzoló karaktert, amit megformálnának. Ilyenkor kell megkeresni az ismerősöket, más cosplayereket, hogy adjanak tippeket. Ugyanakkor sokan vannak vele úgy, hogy nem foglalkoznak azzal, hogy a választott karakter hozzájuk képest alacsony, magas, vékony vagy félkövér, mint a Times New Roman. Rengeteg olyan jelmez született már, amit a szükség, a találékonyság és a saját fantázia formál egyedivé. Nincsen ezekkel semmi baj! Zseniális alkotásokat láthattunk már az évek alatt ilyenekből. 


Időcsapda

Meg kell határuznunk, hogy mikorra kell, vagy szeretnénk elkészülni a jelmezünkkel, projektünkkel. Fontos, hogy azt is végiggondoljuk, hogy ebben az időszakban ténylegesen mennyit tudunk foglalkozni a készítéssel, mennyi munkaórát tudunk rászánni! Meg is kell tippelnünk, hogy mennyi idő alatt tudnánk elkészíteni egy ilyen holmit. Ezt vagy tudjuk a már megszerzett tapasztalatok alapján, vagy nem. Ha még most kezded az építést, akkor mindenképpen kérdezz meg valakit, aki el tudja mondani neked, hogy szerinte ennyi és ennyi idő alatt lehet kényelmesen elkészíteni egy olyan projektet, amin te is dolgozni szeretnél. És akkor itt jön az, hogy ezt még be kell szorozni néggyel! Bizony! Egyrészt azért, mert kezdőként nekem az első maszk sisakostul 3,5-4 hónapot vett el a szabadidőmből. Ez rengeteg munkaórát jelent (280-at a teljes 300-320-ból). Javaslom, hogy inkább készítsd el szépen, nyugodtan, mint kapkodva. Ha nem élet-halál kérdése, hogy elkészülj egy rendezvényre, akkor inkább készítsd el a következőre. Egyrészt kisebb az esélye, hogy hibázni fogsz, hogy csúnya lesz és hogy CSALÓDNI FOGSZ! Sokan ebben buknak el. Ne kapkodj!

Másrészt neked is közbe jöhet bármi, amivel nem számoltál előre, és azért az életben vannak fontosabb dolgok, mint a cosplay.

Harmadrészt Murphy nem alszik! Szinte mindig előfordul, hogy a vége felé olyan lehetetlen hiba jelentkezik, amire nem számítasz, aminek meg sem kellett volna történnie. Ilyenkor a helyrehozatala lehet, hogy egy héttel is eltolhatja a befejezés időpontját.


Elvárások

Miután kitaláltuk, hogy mit szeretnénk elkészíteni és már azt is tudjuk, hogy nagyjánból mennyi időt tudunk majd rászánni a készítésre, akkor meg kell határoznunk azt, hogy mit is várunk el a végeredménytől. Mennyire legyen strapabíró, részletes, karakter/sztori hű, egyedi, stb.

Karakter/sztori hűség

Érdemes erre odafigyelni, bár ebben a kérdéskörben is több nézőpont létezik. Van, aki foggal-körömmel ragaszkodik ahhoz, hogy a cucca feltétlenül ugyanolyan legyen, mint az adott filmben, játékban, animében, stb. a karakternek. Itt nem csak a méretek, forma, de a színek is nagyon számítanak. Nyilván ez is mindenkinél más-más mértékben lehet fontos szempont. Aztán persze vannak azok, akik a saját ízlésük szerint átformálják a karaktert, de nem a felismerhetetlenségig. Én például mindig - kivéve, ha más a kérés - igyekszem olyanra elkészíteni a munkát, hogy az lehetőleg minél inkább illeszkedjen a mi valóságunkba, minél inkább reális legyen. Ezt főleg az utómunkánál, festésnél, díszítésnél jön elő. A forma, méretarány általában marad sztorihű. Neked is el kell döntened, hogy mennyire ragaszkodsz ehhez és mennyire engeded szabadjára a fantáziádat. Néha muszáj, hiszen egy 90'-es évek beli játék még olyan pixeles volt, hogy egy-egy fegyver, arc, ruházat úgy nézett ki, mint egy tál kutyakaja. Én például nem öltöznék be kutyakajának. ;)

Szívósság

Fontos meghatározni, hogy milyen felhsználásra kerül majd a végtermék. Falra megy dísznek, cosplay jelmezhez kell egy fotózásra, vagy esetleg több rendezvényre, ahol könnyebben meg is sérülhet, netán filmforgatásra kell stunt propnak? Ezek mind más-más alapanyagokat és technikákat igényelnek ugyanaz az eszköz esetében. Falra készített pepakura (papírból készült) fegyver nem igazán jó stunt propnak, ahol a színész esik-kel vele, elejti, víz éri, stb. Ezt jó előre el kell döntenünk, hogy mit akarunk kihozni belőle, mit kell, hiszen ez határozza meg az alapanyagokat. Nyilván fontos az is, hogy milyen lehetőségeket nyújt számunkra a műhelyünk, hogy tudunk-e dolgozni az adott anyaggal.


Lehetőségek

Meg kell néznünk hogy a műhelyünk felszereltsége milyen széles spektrumot biztosíthat a megvalósítás terén. A táblázatban fentről-lefelé haladva bővülnek a lehetőségek.

Típus

Alapanyag

Eszköz/gép

Lakás

  • Szövetek
  • EVA
  • dekorgumi
  • habosított PVC
  • habkarton
  • polisztirol hab (XPS)
  • papír, karton
  • vágó eszközök
  • vonalzó
  • írószerek
  • csiszolópapír

+

  • lombfűrész
  • Dremmel
  • ragasztópisztoly
  • hőlégfúvó

Garázs/műhely

  • fa
  • MDF
  • PVC és egyéb műanyagok
  • Műgyanták
  • Üvegszövet
  • + fémek*
  • fűrészgépek
  • csiszológépek

+

  • gyaluk
  • eszterga
  • polírozógép

Speciális műhely

 

Speciálisan berendezett cosplay, vagy filmes kellék gyártásra szakosodott műhely. Minden megtalálható benne, ami a szakmában használatos legtöbb anyag megmunkálásához szükséges.

* Fémek: Cosplay gyártásban elsősorban nem használunk fémet, mint fő alkotóelem, de helyenként szükségessé válhat, mint merevítés, csavarok, tartószerkezetek, vázak, stb.


Információgyűjtés

​Ha már ideáig megvagyunk, akkor nekiállhatunk összeszedni a projektünk háttér információit. Ilyenek lesznek a különböző leírások és képek. Az utóbbi több részre osztható: Tervrajz, sablon és referenciakép.

 

 

Leírások, "How to"-k

​Nagyon lényeges, hogy nézz utána, hogy készített-e már valaki olyat, vagy hasonlót, mint amit te is szeretnél! Az esély igen nagy rá, hogy már más is elkészítette, és ilyenkor az is előfordulhat, hogy ennek módját meg is osztja a közönséggel. Ha szerencséd van, akkor találhatsz leírást weboldalon, blogon, fórumon, Youtube videót, egyéb "tutorialt" (oktatási anyagot), "how to"-t (hogyan csináljuk), amikben vagy a teljes készítésen navigálnak keresztül, vagy legalább elmondják, hogy mit miből és milyen technikával csináltak. Ilyenkor nyilván ez további nyomozást igényel, ha még nem ismered az említett technikákat, anyagokat. Az ilyen gyűjtögetés során rengeteg kép fog szembejönni veled az alábbi csoportok közül. Jó, ha már itt gyűjtögetni kezded őket. ;)

Tervrajz

​Ne keverjük össze a sablonnal! A legtöbbször tényleges tervrajzot nem fogunk találni. A tervrajzon a méretek meg vannak jelölve, ill. hogy azok miként viszonyulnak a valóságbeli mérethez. Sokszor messze nem akkorák kinyomtatva, mint amekkora a projektünk eredménye lesz. Gondoljunk csak bele, hogy egy óriás tengerjáró hajó tervrajza messze nincs akkora. A tervrajzon az arányok a valóságot tükrözik, ugyanakkor a méreteket már említettük, hogy nem. Általában jelölik, hogy ami a papíron 1 cm, az a valóságban mennyit jelentene. Sok egyéb más adat is helyet kaphat még egy ilyen lapon.

Sablon

​A sablonon sokszor csak egy bizonyos szögből készült rajza szerepel a célunknak. Azon is csak a főbb vonalak vannak behúzva. Nincsenek rajta méret jelölések, mivel pontosan akkora rajta minden, amekkorának lennie kell a valóságban. Tehát egy 150 cm-es kard sablonja 150cm-nyi rajzon fog megjelenni kinyomtatva. Nyilván ez csak több papírra fér rá.

 

Tipp: (Annak idején ezt egy nagy méretű térképek kinyomtatásához találtam. Tudom, hogy van más megoldás is, de ezt ismerem és használom.) Én úgy szoktam a darabolást megoldani, hogy a képet felnagyítom a megeflelő méretre valamilyen programmal, mentem PDF formátumban és egy aprócska program, a PDF-Tiler segítségével feldaraboltatom. A linken található oldalról ingyenesen le is lehet tölteni a programot. Kiválasztod a darabolni kívánt PDF fájlt, megadhatsz fedés szélességet (overlap/margin), vágáshoz "jelölőcsíkot" és annak méretét (cutmark), az Output Pagesize-nál pedig megadhatod, hogy milyen lappal történő nyomtatáshoz (A4 vagy A3 nálunk) darabolja fel a képet. Ha a végére szeretnénk egy összefoglaló képet nyomtatni, ami megmutatja, hogy melyik kinyomtatott oldalnak hova kell illeszkednie, akkor kattintsuk be a Create Overview négyzetét. Ha végeztünk a paraméterek megadásával, akkor a Tile gombra kattintunk. A program megkérdezi, hogy hova szeretnéd menteni a szintén PDF-ben elkészülő darabolt fájlt. Megadod neki az útvonalat, nevet és mentés. Ez után már ezt a PDF-et kinyomtatva a darabolt változatot kapod, aminek lapjairól levágod a felesleget és egymáshoz ragasztod őket.

Amennyiben nem találsz sablont, akkor neked kell elkészítened. Ennek mikéntjéről majd egy későbbi technika leírásánál kitérünk. Annyit segítek, hogy pl.: fegyvernél sokat segít egy pontosan oldalról rögzített kép. ;)

Referenciakép

Olyan képek a játékból, filmből, stb. amik a projektünk alanyát ábrázolják. Minél több ilyet gyűjts össze, minél több szögből, stb. Azért van rá szükséged, mert a készülő darabot össze tudod hasonlítani majd ezekkel a referenciaképekkel, mind arányaiban, színében, ill. láthatod a részleteknél, hogy azok valójában hogyan is kellene, hogy kinézzenek. A kiemelten fontos részletes részeiről jó, ha külön is több referenciát összeszedsz.

Leírás: /PICS/ckeditor_files/reference.jpg

​A Blizzard nyilvánossá tette az
Overwatch karaktereinek
referenciaképeit, hogy a
cosplayereket segítse.


Terv összeállítása

A fentiek ismeretében már össze tudod állítani magadnak a tervet. Ez nem azonos a tervrajzzal. Már biztosan érted, miért. Igazából ennél a lépésnél már csak rendszrezed az összegyűjtött információkat és azokból ütemtervet készítesz. Néha kell rögtönözni, nem mindent kell ugyanúgy, ugyanabból csinálni, mint ahogyan azt más csinálja! Légy kreatív, és találd fel amgad. Lehet egy "how-to"-ban olyan alapanyaggal dolgoznak, amivel te nem tudsz, mert a műhelyed nem alkalmas rá. Akkor valami alternatívát kell keresned. Ez is a tervezés része. 


Nem is húzom tovább a szót. Szerintem ebből mindenki kellően átfogó képet kapott arról, hogy hogyan kell előkészíteni egy projektet. Amennyiben mégsem, vagy egyéb kérdésed maradt, akkor keress fel minket a Facebook oldalunkon vagy személyesen, netán a Klubban és segítünk, ha tudunk!

​"Szeretem, ha egy terv sikerül!"